Er als de kippen bij

De studie Bedrijfscommunicatie

De studie Bedrijfscommunicatie

De studie Bedrijfscommunicatie duurt vier jaar en in het eerste jaar leer je de basis van de studie. De propedeuse-fase. Het eerste waar je voor vreest als je begint met studeren ‘haal ik mijn BSA wel en haal ik mijn propedeuse wel op tijd?!’. Als een vak je niet ligt, dan kan je het helaas niet compenseren, dus moet je leren van je fouten. De propedeuse van Bedrijfscommunicatie kan in vier onderdelen worden verdeeld. Die heb ik hieronder kort omschreven.

Doelgroep

Binnen het blok ‘Doelgroep’ leren we hoe we moeten omgaan met onze doelgroep. Dat kan onder andere door een doelgroep analyse, maar wat ook niet te missen is, is hoe de invloed van media en marketing tegenwoordig is. Daarnaast is het een kunst om de doelgroep op de juiste manier aan te spreken. Hiervoor leren we hoe we een aantal artikelen op bepaalde manieren moeten schrijven voor een bepaalde doelgroep.

Organisatie

Bij het blok Organisatie wordt er gekeken naar hoe je een bedrijf zo goed mogelijk in beeld kan zetten. Er wordt niet alleen gekeken naar hoe een organisatie in elkaar zit, maar ook naar de manier waarop beeld ingezet kan worden. Dit wordt gedaan aan de hand van bewegend beeld, tekst en beeldtaal.

Media & Middelen

In het blok Media & Middelen wordt er vervolgens gekeken naar hoe je kosten kan doorberekenen, hoe je jezelf moet presenteren en wat dat doet op een website. Je leert de middelen zelf te maken en vervolgens ook aan elkaar te koppelen, zodat er een bestuiving van diverse middelen ontstaat.

Effect

Bij Bedrijfscommunicatie leer je ook wat het effect is van communicatie. Dit wordt aan de hand van onderzoeksvaardigheden getoetst en uiteindelijk een groot communicatieonderzoek.

Hoofdfase

Vervolgens stroom je de hoofdfase in dat verdeeld is in drie onderdelen (of beter gezegd drie jaar). In het tweede studiejaar leer je hoe je omgaat met de productpromotie, te denken aan klantenbinding en marketingcommunicatiestrategie. Hierbij ga je dieper in op de middelen die je kan gebruiken om je klanten aan je te binden en om jezelf ook beter/duidelijker te profileren ten opzichte van anderen. Daarnaast kijk je naar de diverse stakeholders en relaties onderling. Hoe zorg je ervoor dat een platform standhoudt en waarom moet je aan SEO denken?

Proactieve houding

Dat je daarbij ook rekening moet houden met wat er intern gebeurd en wat dat betekent voor je reputatie, dat wordt later duidelijk. Zo worden we ook opgeleid om na te denken over verandermanagement en de communicatie daaromheen. Hoe zorg je ervoor dat je eigen medewerkers ook je ambassadeurs worden en wat doet dat met je reputatie? Blijf je zwijgen, erken/ontken je een probleem en/of ga je proactief communiceren? Uiteindelijk draait het om een proactieve houding. Blijven monitoren en goed luisteren naar wat er om je heen wordt gezegd en gedaan.

Ondernemen

In het derde jaar leren we vooral onszelf kennen. Hoe profileren we ons als ondernemers en als communicatieprofessionals? En hoe houd je de trends en ontwikkelingen bij binnen communicatie? Dat er dan ook gekeken wordt naar hoe je met crises omgaan, dat is een mooi gegeven. Er wordt daarnaast kritisch en ethisch denken van je verwacht en natuurlijk het kunnen adviseren.

Meeloopstage

En dan is het mogelijk om stage te lopen. Een meeloopstage dat aansluit bij de persoonlijke en professionele ontwikkelingen van jouw persoon. In mijn geval startte ik bij Rijkswaterstaat onder het team Social Media van de Corporate Diensten. Dat ik daar veel heb geleerd, dat staat buiten kijf. Je bent vooral bezig met jezelf te ontwikkelen en een beetje mee te snoepen binnen zo’n organisatie. Hoe mij dat verliep? Dat kun je hier verder lezen.

Minor

In het vierde en laatste jaar kies je voor een minor en je afstudeeropdracht. In mijn geval koos ik voor een bijzondere minor. Ik had namelijk een jaar naast mijn studie bijgedragen aan Selficient. Een project dat naast mijn studie, mijn resterende vrije tijd opvrat. Het project draaide om duurzaamheid, waarbij studenten van over de hele wereld werden uitgedaagd om na te denken over hoe je een zelfvoorzienend huis kon bouwen. De wedstrijd werd in Denver gehouden, maar wel in oktober. Om dus geen studievertraging op te lopen, besloot ik de minor Project van je Leven te volgen. Hoe dat nu ging? Check daarvoor mijn verhaal

Afstudeeropdracht

En dan gaat het echte werk beginnen. Afstuderen. Bij Bedrijfscommunicatie spreken we niet over een afstudeerstage. Nee, we krijgen een afstudeeropdracht. Na mijn stage bij Rijkswaterstaat, mijn bijbanen bij de Green Office HU en Railcatering van de NS en nevenactiviteiten zoals Starting Honours en Selficient, leek het mij wel leuk om een keer een totaal andere sector en dienst in te duiken. Voor velen was het dan ook een gekke wending dat ik aan het afstuderen ben bij een ‘kleiner’ bedrijf zoals de Teakspecialist. Een bedrijf dat zich specialiseert in Teakhout, een nichemarkt, en tuinmeubelen verkoopt. En toch, het voelt goed aan en ik heb er genoeg te onderzoeken en te doen! Daarover meer in ‘Mijn afstudeeropdracht’